Roorda was nog nooit zo modebewust
Twee op de drie Nederlanders weet dat kleding kopen schadelijk is voor het milieu. Toch geeft slechts één op de drie aan al bewust minder te shoppen. Voor Milieu Centraal ontwikkelde Roorda daarom een campagne die de bewuste consument helpt om ook daadwerkelijk minder kleding te kopen. Met de gratis online training Mijn Stijl iD leer je bewust kiezen voor kleding die past bij jou, zodat je snelle trends en verleidingen beter kunt weerstaan. Ook leert de training hoe je kleding die al in je de kast hangt creatief combineert, miskopen voorkomt en kiest voor duurzame materialen.
Roorda ontwikkelde het merk, de identiteit en de campagne voor Mijn Stijl iD.
In Nederland komen er jaarlijks bijna 1 miljard kledingstukken op de markt
Nederlanders kopen gemiddeld zo’n 50 nieuwe kledingstukken per jaar. Sinds de ‘fast fashion’-industrie goedkope kleding van slechte kwaliteit produceert, is kleding steeds meer een wegwerpproduct geworden. Intussen wordt er zelfs al gesproken van ‘ultra-fast fashion’ vanwege de snel wisselende collecties die door sommige merken zelfs vaker dan twee keer per maand worden uitgebracht. Hierdoor wordt de verleiding om nieuwe kleding te kopen in stand gehouden.
De onlinetraining ‘Mijn Stijl iD’ is tot stand gekomen in samenwerking met Psychologie Magazine en Hogeschool van Amsterdam, lectoraat Psychologie van een Duurzame stad. In zes stappen leren modepsycholoog Anke Vermeer, kledingstylist Mirjam Hamming en gedragswetenschapper Judith Roumen de deelnemers om een eigen, duurzame kledingstijl te ontwikkelen en overwogen keuzes te maken. Er worden concrete handvatten gegeven hoe vrouwen zelf bewust minder kleding kunnen kopen door trouw te blijven aan wie ze zijn en waar ze voor staan. Daarnaast wordt geleerd wat kopen met het brein doet en hoe om te gaan met verleiding. Middels inspiratievideo’s, een kledingkastworkshop, een workshop mixen & matchen en lessen over eigen identiteit, worden deelnemers bewustgemaakt van hun gedrag om zo minder kleding te kopen.