Roorda kan ook meepraten over eenzaamheid
Op zoek naar doelgroepinzichten
We nodigden jongeren uit op ons kantoor om mee te denken over de campagne. Al snel stuitten we op een interessante uitdaging, want jongeren zelf bleken eenzaamheid als term helemaal niet te gebruiken. Ze spraken meer over ‘zich alleen voelen’; dus dat ‘jongerenjargon’ namen we over in de campagne.
Daarnaast begrepen we opeens veel beter waarom jongeren het lastig vinden om juist over dit onderwerp te praten. Want als je iemand vertelt dat je je alleen voelt, hoe voelt die ander zich dan? Geef je een ander daarmee het gevoel dat hij of zij iets fout doen?
Campagne
We ontwikkelden een campagne voor en door jongeren. 5 jongeren vertellen hierin wanneer zij zich alleen voelden en wat ze hebben gedaan. Reinjan Prakke ging met de jongeren in gesprek en maakte podcasts. In deze podcasts gaan de jongeren ook het gesprek aan over hun eenzaamheid met iemand die dichtbij hen staat. Zo kunnen we goed overbrengen dat praten goed is en dat anderen daar positief op reageren.
De podcasts worden in de campagne gepromoot op social, met OOH-uitingen en ludieke ‘PodKastjes’. Deze PodKastjes zijn kleine kastjes die op diverse plekken worden opgehangen door het hele land, hiermee maken we tastbaar dat overal in Nederland jongeren zijn die zich eenzaam voelen en dat je dat niet zo snel aan ze ziet. In de Kastjes zit een Spotify-code die verwijst naar de podcasts. Als klap op de vuurpijl werkt street artist Judith de Leeuw momenteel aan een graffiti kunstwerk in Amstelveen. In dit kunstwerk staat centraal dat eenzaamheid vaak verborgen blijft achter een masker, en dat het je zoveel oplevert om je masker af te zetten en te praten met anderen over hoe je je voelt.