Roorda houdt misdaad uit de buurt
Roorda houdt misdaad uit de buurt.
Na het opsporen of ontploffen van een drugslab hoor je buurtbewoners vaak zeggen: ‘Het verbaast ons niet, we dachten al dat het daar niet pluis was’. Mensen benoemen dan achteraf de signalen: activiteiten op rare tijdstippen, uitladen van vreemde materialen, dure auto’s die af en aan rijden en vaak ook een chemische geur. Wanneer mensen deze signalen eerder herkennen, kunnen zij iets doen met het onbestemde en machteloze gevoel. Daarom lanceert Roorda Reclamebureau (i.s.m. Tabula Rasa) met het ministerie van Justitie en Veiligheid, de politie en gemeenten de campagne ‘vreemd of verdacht?’.
Koepelcampagne
‘Vreemd of verdacht?’ is de eerste campagne onder de nieuwe meerjarige koepel ‘Houd misdaad uit je buurt’. Deze campagne focust op de signalen en wat jij kunt doen als je iets vreemds of verdachts ziet.
Vreemd of Verdacht?
Op de website houdmisdaaduitjebuurt.nl ontdek je welke stappen je kunt nemen bij mogelijke signalen. Van in gesprek gaan met andere ouders of het waarschuwen van de buurtapp tot het contacten van een wijkcoach of daadwerkelijk een melding doen. De campagne is samen met Achmed Akkabi(o.a. bekend van “Mocro Maffia”) tot stand gekomen.
Het belang van de campagne
Minister David van Weel van Justitie en Veiligheid “Criminelen zijn zakelijk ingesteld en geven niets om het gevaar dat illegale activiteiten opleveren, dat blijkt wel uit de drugslabs in woonwijken. Gelukkig kunnen burgers zelf iets doen. Het valt hen als eerste op als er iets verdachts gebeurt in de buurt. De basisregel? Als je gevoel zegt dat het niet klopt, dan klopt het meestal ook niet. Deze campagne is een belangrijk onderdeel van onze gezamenlijke inspanningen om Nederland veiliger te maken.”
Cameraman Jurgen Lisse, regisseur Achmed Akkabi en Simon Becks, opnameleider Damien Hope en acteurs Diego Spitzenberger, Chiara Andreis en Hamza Iallouchen op de set van “vreemd of verdacht?”