Roorda flest Erik Scherder

Mensen weten wel dat alcohol ongezond is, en een campagne van de overheid die dit benadrukt leidt snel tot weerstand. Om dit te voorkomen, ontwikkelden we een bijzondere pr-aanpak.

Deze pr-aanpak bestond uit twee onderdelen: allereerst introduceerden we “alcoholexamen.nl”, waarmee Nederlanders hun eigen kennis over alcohol konden testen. Vervolgens ontwikkelden we een spectaculaire fles waarin hoogleraar Erik Scherder te zien is. Hij brengt vervolgens de ‘message is a bottle’, en vertelt over de schadelijke gevolgen van alcohol. Hierin duidt hij bijvoorbeeld op de tegenstrijdigheid om tijdens het proosten “op je gezondheid” te zeggen – voor je gezondheid kun je dat glas alcohol namelijk beter laten staan. De fles stuurden we naar diverse redacties.

De aanpak was zeer succesvol: onze boodschap kwam in veel media uitgebreid terug, Erik Scherder werd extra geïnterviewd en 300.000 mensen deden de test. Zo maakten we Nederland weer een stukje bewuster van de schadelijke gevolgen van alcohol.