Roorda brengt derdehands rook aan het licht
Ook als ouders buiten roken, komen kinderen in aanraking met de schadelijke stoffen in sigaretten. Voor Ministerie van VWS ontwikkelden we een mini-docu over dit fenomeen genaamd ‘derdehands rook’. De documentaire is een onderdeel van de vervolgcampagne PUUR rookvrij met als doel rokende ouders te inspireren om (opnieuw) een serieuze stoppoging te doen.
De campagne PUUR rookvrij is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). Doel is het aanzetten van rokers tot een serieuze stoppoging, net zolang tot ze definitief gestopt zijn. Naast de mini-docu bestaat de campagne uit een online commercial, posters en online content waarin meer de nadruk ligt op de positieve kanten van een rookvrij leven. Een leven met een betere gezondheid, minder stress, een betere conditie, een mooiere huid, een schoner gebit en een mentale boost. In de campagne wordt bewust aandacht besteed aan de uitdagingen die bij een stoppoging, of meerder stoppogingen, komen kijken. Om die uitdagingen het hoofd te bieden, is er voor iedereen hulp op maat. Voor de een werkt de hulp van een persoonlijke stopcoach het best, bij een ander is juist groepstraining effectief. In de campagne content komen daarom verschillende vormen van hulp aan bod.
De campagne is ontwikkeld in samenwerking met Trimbos-instituut, Gezondheidsfondsen voor Rookvrij, Pharos en Stoptober. Zie voor meer informatie ook puurrookvrij.nl.