Roorda Nie Appen
Wacht even met sturen van berichtjes tot je weet dat de ontvanger veilig is aangekomen.
Mensen realiseren zich vaak niet dat dagelijkse berichtjes zoals ‘Ben je al onderweg?’ voor onveilige situaties kunnen zorgen voor hun geliefden, vrienden of collega’s. In de campagne laten we zien hoe je dit soort situaties kunt voorkomen door van tevoren te laten weten dat je onderweg bent. ‘Mij Nie Appen!’ is afgeleid van de populaire uitspraak: ‘Mij Nie Bellen’. Deze nieuwe MONO campagne roept bestuurders op om anderen voor vertrek te laten weten dat ze onderweg gaan. Zo voorkom je dat je onderweg wordt afgeleid.
Over MONO
MONO staat voor één of alleen. De campagne gaat over met één ding tegelijk bezig zijn in het verkeer: de weg, en roept op om je niet af te laten leiden door social media en WhatsApp berichtjes. De campagne startte in 2018 en richtte zich tot nu toe vooral op de verkeersdeelnemers zelf, de ontvangers van berichten. Het nieuwe onderzoek biedt aanknopingspunten om ook de verzenders van berichten aan te spreken op hun gedrag. Doel van de campagne is een sociale norm te maken van het niet sturen van berichten aan verkeersdeelnemers, zodat die op hun beurt geen prikkel krijgen om berichten te lezen