TV
Oliver Toscani en hoe merken met exposure het verschil kunnen maken
Op 13 januari kwam het nieuws dat Oliviero Toscani is overleden. Toscani (1942-2025) was een grote inspirator en vernieuwer voor het vak. RTL vroeg aan Joeri Jansen iets te vertellen over zijn invloed op reclamemakers van nu en mij persoonlijk.
Maatschappelijke issues etaleren en bespreekbaar maken onder de vlag van een merk was totaal vernieuwend begin jaren '90. De essentie van zijn controversiƫle werk linkte altijd consistent naar het Benetton thema "United Colors". Het gaat immers niet om wat ons verdeelt maar wat ons verbindt.
Pijnlijk te zien hoe actueel veel van zijn uitingen nog zijn. Alsof er niets in de wereld veranderd is. Denk aan zijn iconische beeld van de Joodse en Palestijnse vrienden die elkaar vasthouden. Na BLM durfden merken heel even zich iets politieker uit te spreken. Ook pijnlijk om te zien dat dat nu weer helemaal terug naar af lijkt te gaan. Terwijl juist merken met hun exposure het verschil kunnen maken.