XTACY
Daar zit een luchtje aan
De toename van XTC labs en het dumpen van XTC afval vormen een groot probleem voor de natuur, volksgezondheid en veiligheid. Burgers kunnen een belangrijke rol spelen in het opsporen van labs en melden van dumpingen.
Deze case begon met het inzicht dat je een XTC lab kunt herkennen aan de typische anijsgeur die vrijkomt bij productie en dumping. Voor het Openbaar Ministerie lanceerden we daarom XTACY: een parfum dat burgers kennis laat maken met deze kenmerkende geur.
Met een budget van 15.000 euro wist het Openbaar Ministerie met deze lancering het nationale nieuws te domineren. 17 Miljoen speurneuzen werden geactiveerd waardoor het aantal meldingen van XTC-labs met 32% is toegenomen en het aantal XTC afvaldumpingen sinds de start van de campagne is gehalveerd.
De actie haalde alle landelijke pers. Van het acht uur journaal, de voorpagina van de Telegraaf, het jeugdjournaal, Vice en zelfs PowNed. En niet alleen de Nederlandse pers was lovend over onze stunt. Onder andere The Times, El Pais, The Sun, Esquire Kazakhstan schreven erover en zelfs in Taiwan en Japan haalden wij het nieuws.