Alleen Samen krijgen we corona onder controle
krijgen we corona onder controle
In februari 2020 dook corona ook in Nederland op. De overheid ondernam actie en stelde maatregelen in om de besmetting van het coronavirus zo snel mogelijk in te dammen. Daarvoor was er snel effectieve communicatie nodig:
“mensen moesten de getroffen maatregelen begrijpen, erachter staan én nog belangrijker deze naleven”.
In één week een campagnekoepel + campagne
Binnen een week ontwikkelde Roorda een campagnekoepel waar diverse campagneboodschappen onder pasten. Maatregelen (afstand houden en thuisblijven, dus een focus op alleen) koppelden we aan het groeiende collectiviteitsbesef (en de focus op samen).
Door met ‘alleen samen krijgen we corona onder controle’ op deze paradox in te spelen, konden we de maatregelen alsnog positief framen.
Productie in een korte tijd binnen de coronaregels
Onze campagne is in een razend tempo tot stand gekomen. Roorda werd vrijdag gebrieft en zondagmiddag is direct de productie opgestart. Het vertrekpunt voor de productie was dat de productie zelf ook de kracht van alleen-samen moest bewijzen en volledig autonoom vanuit huis moest kunnen plaatsvinden. Productiebedrijf Halal en Roorda hebben hun professionele- en privé netwerk hiervoor ingezet, waardoor er binnen 24 uur ruim 600 filmpjes binnen stroomden. Maandagavond, bij aanvang van de edit, vond een persconferentie plaats met nieuwe maatregelen. Direct zijn er nieuwe scènes geschreven en in het netwerk verspreid. Dinsdagmiddag werd de inmiddels aangepaste campagne succesvol getest via een online panel, waardoor dinsdagnacht de campagne kon worden afgewerkt en woensdagochtend alle materialen werden aangeleverd bij de zenders.
Het vervolg
10 maanden corona maatregelen, feestdagen met beperkingen, gesloten winkels en horeca. Een delta-variant is in de UK aan een opmars bezig En -er is ook goed nieuws- het eerste vaccin is goedgekeurd en onderweg
De doelstellingen blijven gelijk. Het vasthouden van draagvlak voor de maatregelen van de Rijksoverheid om corona onder controle te krijgen. Het daadwerkelijk opvolgen van de maatregelen door een groot deel van de Nederlandse bevolking, die positief staan ten opzichte van de maatregelen, maar het niet altijd volhouden.
Tot slot
Een nieuwe fase waarin we samenleven met het coronavirus. Het oude concept Alleen Samen (krijgen we corona onder controle) maakt plaats voor Samen Verder. De focus ligt daarbij op het leven weer oppakken, maar ook samen ervoor zorgen dat we alles doen om elkaar te blijven beschermen.
Centraal in het concept staan een reeks tv-commercials in de stijl van een tv-serie. In de context van een lokale supermarkt vinden alledaagse gesprekken plaats tussen vaste karakters die nu eens zélf (en niet de overheid) adviezen met elkaar delen. Zo komen de adviezen over als alledaags en vanzelfsprekend.